04.2010: “10 la finantare, dar corigenţi la evaluări – Despre cum dezbaterea pe legea educaţiei ratează tocmai performanţa în şcoală” de Fundaţia CODESC pentru Leadership şi SAR

In vacarmul generalizat din dezbaterea pe legea educatiei s-a pierdut cea mai importanta intrebare: cum facem scoala mai performanta? In ultimii ani, cele mai mari scandaluri in invatamant au privit fraudele la bacalaureat si examene. Or, tocmai dezbaterea pe evaluarea elevilor, profesorilor si a scolilor/liceelor, printre cele mai importante pentru ca o tara sa aiba un sistem de invatamant performant, aproape ca lipseste din discutii. Si aceasta in conditiile in care exact pe aceasta problema legea nu este suficient de clara.

Societea Academica din Romania si Fundatia CODECS pentru Leadership fac public policy brief-ul pe problema evaluarii in invatamantul preuniversitar: 10 la finantare, dar corigenti la evaluari – Despre cum dezbaterea pe legea educatiei rateaza tocmai performanta in scoala.

Dintre propunerile din policy brief amintim:

– evaluarea nationala de la sfarsitul scolii generale si bacalaureatul sa fie date pe computer, cu alocarea aleatorie a subiectelor pentru fiecare elev. Daca se ajunge ca rezultatele evaluarilor/examenele elevilor sa fie obiective, ar trebui ca ele sa aiba o mare pondere si in evaluarea profesorilor si scolilor/liceelor,

– acolo unde se vor organiza examene de admitere, ponderea „portofoliului” pentru intrarea la liceu sa fie de cel mult 50%,

– ierarhizarile sa se introduca nu doar in invatamantul superior (pentru universitati si programele de studiu), ci si in invatamantul preuniversitar (mai intai pentru licee, iar apoi pentru scoli generale). Asemena neclaritati nu pun insa in umbra elemente curajoase si riguros gandite din lege, cum ar fi sistemul de finantare sau propunerile de descentralizare.

Policy-brieful este atasat (PDF)

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*