A fost lansat raportul anual SAR pentru 2009

România 2009: Criza economică şi statul de drept

SAR a lansat pe 16 februarie 2009 raportul de analiză şi prognoză anuală România 2009: Criza economică şi statul de drept. Evenimentul a fost moderat de Alina Mungiu Pippidi, preşedinte SAR.

Primul Ministru al României, domnul Emil Boc, prezent la conferinţă, a întărit concluziile raportului SAR, şi a propus soluţii pentru problemele identificate în raport.

  • Este nevoie ca bugetele să fie construite într-adevăr pe programe multianuale, limitându-se variaţiile foarte mari între bugetul iniţial şi execuţia finală. Se pot evita variaţiile între buget şi execuţie prin monitorizarea execuţiei lunare pe ordonatorii de credite şi găsirea rapidă de soluţii pentru situaţiile în care există devieri de la plan
  • Creşterile salariale pentru personalul bugetar vor fi posibile doar în măsura în care economia va permite acest lucru, şi dacă sunt însoţite şi de o creştere a calităţii serviciilor publice. Astfel, este necesară o lege a salarizării unice a personalului bugetar, în aşa fel încât creşterile salariale care au loc să fie susţinute şi justificate de o creştere similară a performanţei. Diferenţele de salarizare justificate transparent de salarizare pe criterii de performanţă ar fi mai uşor acceptată de angajaţii din sectorul bugetar.
  • În orice caz, noul guvern urmăreşte reducerea cheltuielilor cu personalul bugetar, deoarece dacă s-ar păstra tendinţa de creştere din ultimii ani, până în 2011 practic tot bugetul ar fi cheltuit pe costuri salariale. Guvernul vrea să folosească 20% din buget pentru investiţii.
  • Pentru a creşte predictibilitatea bugetară se vor monitoriza lunar execuţiile bugetare pe ordonatorii de credit, în aşa fel încât să se evite constatarea abia spre sfârşitul anului că nu s-au făcut cheltuielile de investiţii şi să se cheltuiască rapid pe costuri curente (bunuri, servicii, cheltuieli de personal)
  • Pentru criză, se discută cu BNR un mix adecvat de politici. Pe partea de politică fiscală, va fi menţinută cota unică de 16%, iar profitul reinvestit nu va fi impozitat. În România nu se vor naţionaliza bănci, însă este nevoie ca liniile de finanţare să fie menţinute.
  • FMI: deocamdată se discută oportunitatea unui acord cu FMI, o decizie va fi luată în următoarele două săptămâni, însă numai după discuţii cu BNR şi cu Comisia Europeană
  • Va fi flexibilizat codul muncii, pentru a face faţă crizei, prin dezbatere cu partenerii sociali (sindicate, patronate)
  • Pentru mai buna absorbţie a fondurilor UE se va flexibiliza procedura de achiziţii publice, pentru a fi scurtate termenele de la depunerea proiectelor şi până la contractarea propriu-zisă. Acest lucru nu va însemna însă un control mai puţin riguros asupra folosirii fondurilor. De asemenea, pentru proiectele de investiţii în infrastructură se va simplifica procedura de exproprieri.
  • Pentru a asigura o guvernare transparentă şi predictibilă va fi pregătit în perioada următoare un cod al procedurilor administrative şi va fi folosit mai mult e-government
  • Se vor desecretiza contractele de concesiune a resurselor şi noul guvern va publica toate contractele de achiziţii publice cu excepţia celor considerate de CSAT ca ţinând de siguranţa naţională.

 

Întregul raport SAR şi sumarul acestuia sunt disponibile aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*