2010: SAR a câştigat din nou în instanţă cu EXIMBANK şi AVAS

Suntem bucurosi sa va anuntam ca, in urma actiunilor in justitie pentru transparentizarea unor contracte publice importante si sensibile, secretizate fara temei, actiuni initiate cu cateva luni in urma, Curtea de Apel Bucuresti a respins saptamana trecuta recursurile formulate de EXIMBANK si AVAS.

Procesele fusesera castigate de noi si in prima instanta, dar institutiile nu au dorit sa dea curs deciziei Tribunalului. Cele doua contracte pe care le dorim desecretizate sunt:

– EXIMBANK : contract achizitie servicii de publicitate si promovare, pe care cu deosebit profesionalism institutia il tine confidential in baza legii secretului bancar (?!);

– AVAS: contract de privatizare cu Ford Deciziile Curtii de Apel se gasesc la

http://portal.just.ro/InstantaDosar.aspx?idInstitutie=2&d=MjAwMDAwMDAwMjIxNTYy

http://portal.just.ro/InstantaDosar.aspx?idInstitutie=2&d=MjAwMDAwMDAwMjIzMTU0

Respingerea recursurilor inseamna ca informatiile solicitate trebuie comunicate pana pe 10, respectiv 11 mai. Refuzul executarii hotararilor irevocabile dupa aceste date va atrage un nou proces (pentru neexecutare, astea fiind procedurile) si aplicarea unei amenzi pentru fiecare zi de intarziere sefilor celor doua institutii, dnii:

– Ionut Costea

– Aurelian Popa

De asemenea, cele doua institutii vor trebui sa ne achite cheltuielile de judecata, lucru care speram ca se va intampla fara noi tergiversari.

Doua concluzii de ordin general sunt de retinut aici pentru toate organizatiile din societatea civila care doresc sa initieze actiuni similare in interes public:

 

1. La recurs, EXIMBANK a decis sa nu foloseasca propriul departament juridic condus de dna manager Jana Popovici, ci sa angajeze o casa privata de avocatura. Aceasta strategie, probabil mai costisitoare pentru institutie, permite ca in caz de castig casa de avocatura sa deschida proces civil separat impotriva reclamantilor, solicitand cheltuieli de judecata mai mari decat ar fi obtinut din procesul propriu-zis. Se pare ca strategia este folosita si de alte institutii pentru a intimida preventiv eventualii reclamanti. Insa daca institutia publica pierde procesul, cum s-a intamplat acum, casa de avocatura nu risca nimic, cheltuielile de judecata urmand sa fie achitate de EXIMBANK (daca nu cumva contractul de asistenta juridica prevede altceva, ceea ce este in sine o chestiune interesanta si, dupa opinia noastra, de interes public, pe care ne gandim sa o ridicam separat).

2. Acceptand motivatia noastra, Curtea de Apel a consfintit principiul general ca institutii publice de tipul EXIMBANK (care nu este o banca adevarata, ci un departament guvernamental cu conducere numita 95% de AVAS si 5% de Ministerul Finantelor, folosind bani publici pentru a derula anumite operatiuni de natura bancara) sunt acoperite integral de prevederile Legii 544/2001. Acest precedent trebuie utilizat de aici inainte de noi toti impotriva acelor institutii sau companii publice care se prevaleaza de statutul lor special de “independenta bugetara” pentru a refuza accesul la informatii publice, la fel ca orice minister sau agentie.

Actiunea noastra in instanta este parte dintr-un program mai mare de litigatii strategice, sustinut cu fonduri PHARE si derulat de SAR impreuna cu APADOR-CH in 2009, mediatizat la vremea respectiva (vezi http://sar.org.ro/art/publicatii_sar/policy_briefs/sistemul_romanesc_de_achizitii_publice__bubele_si_tratamentul-409-ro.html) si destinat sa creeze precedente in justitie pe dosare mari si sensibile de achizitii sau concesiuni la care accesul publicului este limitat in mod abuziv.

Am constatat de-a lungul vremii ca, in ciuda prevederilor foarte clare privind transparenta contractelor de achizitie incluse in legea in vigoare (OUG 34/2006), tot la presiunea societatii civile, autoritatile publice contractante de multe ori cedeaza la insistentele firmelor private si ascund fara temei contractele sau chiar – absurd – intregul dosar de achizitie. In afara de cele doua actiuni mentionate, mai avem pe rol in diverse stadii actiuni similare cu urmatoarele institutii (toate etapele fiind pana acum castigate de noi):

– Primaria Sector 1: contract cu Romprest;

– Primaria Constanta: opt contracte cu agentii de presa si publicitate, firme de paza si securitate si intretinerea domeniului public;

– Agentia Nationala pentru Resurse Minerale (ANRM) contractele de explorare / exploatare in platforma continentala a Marii Negre incheiate cu compania SNP Petrom (preluata de OMV);

– Consiliul Judetean Brasov: lucrari incredintate direct in regim de urgenta pentru baze de agrement

In nici unul din aceste cazuri nu acuzam pe cineva de malversatiuni, ci doar incercam sa cream precedente in favoarea unei mai mari transparente a dosarelor de achizitie, stiut fiind ca lumina zilei este cel mai bun dezinfectant al fondurilor publice. Orice suspiciune sau zvon dispar in momentul in care autoritatea contractanta pune documentatia de achizitie integral la dispozitia opiniei publice. Va vom tine la curent cu rezultatele celorlalte actiuni in interes public, fiind convinsi ca, asa cum s-a intamplat de fiecare data, justitia va decide corect si va penaliza autoritatile care sunt mai grijulii cu interesul privat decat cu cel general pe care sunt chemate sa-l apere, sau care nu raspund la solicitarile legitime de informatii in termenul prevazut.

Atasat: raspunsul Eximbank trimis pe adresa SAR.  Documentul PDF contine contractul dintre Eximbank si Real Prompt Solutions SRL care prevede expres achizitionarea de “stiri editoriale” de la mai multe organizatii de presa de presa.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*