Am cerut Curții Constituționale, alături de alte 9 organizații, să declare neconstituționalitatea ordonanței care a eliminat transportul județean din sfera serviciilor publice

10 organizații non-guvernamentale au semnat și au transmis astăzi un memoriu către Curtea Constitutuțională a României prin care le pun în vedere judecătorilor motivele pe baza cărora ar trebui să admită excepția formulată de Avocatul Poporului și implicit să declare neconstituționalitatea Ordonanței de Urgență a Guvernului 51/2019, act normativ prin care Guvernul Dăncilă a modificat mai multe prevederi în domeniul transportului local de persoane, eliminând transportul județean din sfera serviciilor publice.

După adoptarea OUG, consiliile județene nu mai pot impune obligații de serviciu public către transportatori și nu mai au posibilitatea de a oferi operatorilor subvențiile aferente diferenței dintre tariful întreg și tariful redus de care beneficiau diferite categorii sociale. Chiar dacă ordonanța nu a vizat restrângerea efectivă a drepturilor acestor persoane, a fost eliminat instrumentul practic prin care drepturile la facilitățile de transport erau puse în aplicare. Astfel, în lipsa serviciului public, nu se mai pot impune obligații în sarcina operatorilor.

Printre cei afectați de OUG 51/2019 se numără elevii, în special cei navetiști, care învață în altă localitate decât cea de domiciliu, principalii expuși la abandon școlar. De asemenea, studenții, persoanele cu dizabilități, dar și toți ceilalți care beneficiază prin lege de facilități la transport: veteranii de război, deportații și deținuții politici, precum și soțul supraviețuitor al acestora etc.

În luna august, Avocatul Poporului a invocat în fața Curții Constituționale o excepție de neconstituționalitate cu privire la această ordonanță, termenul de judecată fiind programat pe data de 28 noiembrie. În susținerea excepției, cele 10 organizații semnatare au formulat un amicus curiae care face un scurt istoric al adoptării OUG 51/2019, evidențiază efectele produse în practică de ordonanța de urgență criticată și punctează elementele de neconstituționalitate.

Printre argumentele invocate în memoriu se numără lipsa situației extraordinare ce trebuia să stea la baza adoptării ordonanței, încălcarea voinței Parlamentului, care a zis cu 6 luni înainte ca transportul județean este serviciu public, dar și afectarea dreptului fundamental la educație, la protecție a copiiilor și tinerilor, respectiv la protecție a persoanelor cu handicap.

Ordonanța adoptată în iunie 2019 a pus interesele trasnpartinice ale baronilor județeni deasupra interesului public. Conform expunerilor de motive ale OUG 51, consiliile județene sunt cele care au solicitat Guvernului adoptarea acestui act normativ. Politicienii locali și liderii lor de la București au preferat să încalce drepturile fundamentale ale elevilor, studenților, persoanelor cu handicap sau veteranilor de război pentru a face economii la bugetele județelor, în loc să taie de la acele cheltuieli făcute în prag de alegeri pentru a atrage simpatia electoratului. – Constantin-Alexandru Manda, coordonator advocacy în cadrul Societății Academice din România (SAR)

Cele 10 organizații semnatare ale memoriului

Societatea Academică din România (SAR)
Consiliul Tineretului din România (CTR)
Federatia Organizația Națională a Persoanelor cu Handicap din România (ONPHR)
Federația Coaliția pentru Educație
Consiliul Tinerilor Instituționalizați (CTI)
Federația Națională a Asociațiilor de Părinți – Învățământ Preuniversitar (FNAP-IP)
Asociația Elevilor din Constanța (AEC)
Asociația Elevilor din Maramureș (AEM)
Asociația Vâlceană a Elevilor (AVE)
Asociația Elevilor din București și Ilfov (AEBI)

Textul integral al documentului trimis la Curtea Constituțională poate fi parcurs aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*