Analiza relaţiilor comerciale între România şi Moldova (2009)

Pe parcursul ultimului deceniu, relațiile economice dintre Republica Moldova şi România s-au dezvoltat ascendent. Volumul schimburilor comerciale a crescut de la 160 milioane USD în 1997 la 690 milioane USD în 2008. Contrar aşteptărilor legate de anularea în 2007 a acordului de liber schimb dintre cele două țări, aderarea României la UE pare să fi avut un efect net pozitiv pentru relațiile comerciale cu Republica Moldova. Exporturile moldoveneşti în România au crescut în 2007 cu 36%, plasând România pe locul doi în topul piețelor de desfacere a exporturilor moldoveneşti. Importurile din România au crescut cu 29% în acelaşi an. În 2008 România chiar a devenit cea mai importantă piață de desfacere pentru Republica Moldova, devansând astfel Federația Rusă.

Spre deosebire de relațiile comerciale, relațiile investiționale între cele două țări sunt mult mai slabe. După o lungă perioadă de stagnare, se poate constata totuşi o anumită înviorare a proceselor investiționale începând cu 2006‐2007. În pofida tendinței generale pozitive, potențialul relațiilor economice între cele două țări nu este pe deplin exploatat. O serie de factori au împiedicat intensificarea acestor relații în ambele țări: tensiunile politice, politicile opace de privatizare, dificultățile în asigurarea unui trafic feroviar şi vamal normal, calitatea scăzută a actului guvernării

Finantator: Fundatia Soros Romania, Fundatia Soros Moldova

Perioada de implementare: 2009

 

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*