EDUCAŢIE: Sistemul românesc de asigurare a calităţii educaţiei preuniversitare. Putem reforma formele fără fond?

Într-un moment în care se pune mai acut ca niciodată problema felului în care trebuie redesenat învățământul românesc în următorii patru ani, SAR a lansat marţi, 22 ianuarie 2013, raportul final în cadrul proiectului internațional de cercetare “Asigurarea calitaţii în educația de bază în Europa de Sud-Est. Ce funcţionează în regiunea noastră?”. Nouă cercetători din șapte ţări, coordonați de expertul SAR Corina Murafa, au examinat de ce sistemele de asigurare a calității din învățământul preuniversitar (clasele 1-8/9) din Albania, Bulgaria, Macedonia, Muntenegru, România, Serbia și Slovenia nu funcționează la parametri optimi.

Printr-o metodologie originală (elaborarea unui index de eficacitate a sistemelor de asigurare a calității), aceştia au investigat de ce elevii din regiunea noastră obțin în mod constant rezultate sub medie la testele internaționale standardizate, în condițiile în care o întreagă arhitectonică instituționala – ministere, inspectorate, consilii de administrație la nivel de școală, agenții de asigurare a calității – are drept misiune declarată asigurarea calității în învățământ.

DESCARCĂ RAPORTUL DE AICI.

Pe lângă raportul comparativ internațional, SAR a lansat si un Policy Brief dedicat în exclusivitate țării noastre (autor: Claudiu Ivan; editor: Corina Murafa).

Au fost examinate de către Societatea Academică din România mecanismele de guvernanță, inclusiv efectele descentralizării și participării cetățenilor asupra accesului și calității serviciilor publice de educație. Printr-un studiu de implementare derulat în șase şcoli românești, se demonstreaza că sistemul de asigurare a calității în învățământul preuniversitar (clasele 1 – 8) este unul tributar centralismului, ineficace, care nu răspunde decât într-o mică măsură nevoilor elevilor. În esență, întreaga arhitectonică de asigurare a calității în învățământ este blocată în proceduri, centrată pe elemente formale de input și nu pe ce învață elevii cu adevărat. Mai mult decât atât, directorii, profesorii, psihologii școlari nu găsesc utile instrumentele pe care sistemul le pune la dispoziție pentru monitorizarea calității în educație și pentru intervenție.

DESCARCA POLICY BRIEF-UL, INCLUSIV PROPUNERILE SAR DE AICI.

Citeşte declaraţiile şi comentariile la dezbatere ale Academicianului Solomon Marcus şi ale Ministrului Educaţiei, Remus Pricopie, aici

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*