26.05.2009: Cum predăm ştiinţele exacte în şcoală? O propunere de reformă

Societatea Academica din Romania (SAR) a lansat marti, 26 mai, la Institutul Cultural Roman, un proiect de modificare a curriculei scolare printr-o dezbatere pe tema “Cum predam stiintele exacte in scoala? O propunere de reforma”. Prin acest proiect, care se va desfasura timp de un an si jumatate, SAR si Siveco Romania si-au propus sa initieze o reforma a modului de predare a stiintelor exacte in invatamantul pre-universitar.

Aceasta initiativa a aparut ca urmare a constatarii ca elevii romani obtin in mod repetat rezultate slabe sau mediocre la testele internationale care evalueaza eficienta sistemelor educationale. Reprezentatii Ministerului Educatiei ca si majoritatea profesorilor si cercetatorilor prezenti au imbratisat initiativa si au formulat puncte de vedere privind reforma invatamantului.

Participantii la dezbatere au incercat sa raspunda la cateva din urmatoarele intrebari:

1 – Pot reprezenta testele internaţionale unul dintre principalele puncte de plecare în regândirea curriculei şcolare?

2 – Dacă s-ar accepta la noi o abordare de genul celei utilizate în SUA (pentru a evalua dacă un elev a dobândit capacitatea de a analiza critic), poate ea constitui un element major de la care să se plece în reformarea învăţământului?

3 – Cum s-ar putea integra un asemenea mod de abordare într-o structură curriculară? Cum ar fi influenţată alegerea conţinuturilor?

4 – Se pune tot mai mult problema reducerii conţinuturilor curriculare. Dacă ea s-ar realiza, care ar fi criteriile de selecţie a conţinuturilor?

5 – Cât de oportună este introducerea în curriculă a unor elemente care descriu natura ştiinţei sau a unor episoade din istoria fizicii şi matematicii? Cum s-ar putea realiza concret acest lucru?

In faza urmatoare a proiectului s-a convenit ca se vor forma grupe de lucru care vor dezbate elementele fundamentale ale reformei curiculare.

Puteti citi aici prezentarea ghidului de discutie propus de SAR pe aceasta tema, realizata de coordonatorul de proiect Cristian Hatu (format .doc)>>>>

Radu Jugureanu, profesor de matematica si manager la Departamentul AeL eContent SIVECO Romania SA, a sustinut necesitatea reformei curriculare in domeniul predarii stiintelor exacte aratand ca aceasta trebuie sa-i ajute pe profesori sa “pregăteasca elevii să lucreze în locuri de munca ce nu exista astazi, să lucreze cu tehnologii neinventate încă si sa să rezolve probleme despre care încă nu stim că ar fi probleme”. Cititi aici prezentarea profesorului Jugureanu intitulata “Curriculumul pre-universitar din perspectiva formării gândirii critice” (in PowerPoint)>>>

In plan concret, profesorul Valentin Stoica a propus o abordare alternativa a predarii mecanicii (cititi prezentarea in .pps)>>>

Asteptam opiniile dumneavoastra pe acest subiect pe adresele de email cristian@sar.org.ro sau office@sar.org.ro. Cele mai interesante abordari vor fi publicate pe site. Coordonatorul de proiect Cristian Hatu poate fi contactat la tel. 0723 674 040.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*