Cum scoatem sistemul de pensii din faliment: Fiscalitate şi asistenţă în România

SAR

Sistemul de pensii din România a intrat în faliment trăgând după sine întregul buget public. Prins între nevoile financiare în creştere şi scăderea veniturilor, Guvernul României trebuie să ia decizii în urma cărora fie un grup social fie altul va avea de pierdut.

Cum se poate asigura echitatea dar şi sustenabilitatea financiară pentru un domeniu atât de sensibil pentru opinia publică? Care sunt găurile din fiscalitate ce duc la un nivel insuficient de venituri?

Ce politici publice erau nesustenabile chiar înainte de criză şi ce probleme suplimentare a produs criza?

Miturile privind sistemul de pensii de la televizor vor fi puse faţă în faţă cu datele reale şi vor fi discutate propuneri concrete pentru rezolvarea problemelor pe termen lung si a problemelor acute induse de criza economică. Acestea sunt subiectele dezbaterii Cum scoatem sistemul de pensii din faliment: Fiscalitate şi asistenţă în România.

Agenda:

13:00 Deschidere Sorin Ionita

13:05 Remarci introductive Sebastian Lazaroiu

13:10 Fiscalitate şi echitate, Sorin Ioniţă, SAR

13:15 Cinci mituri privind sistemul public de pensii, Marian Preda, Facultatea de Sociologie şi Asistenţă Socială, Universitatea Bucureşti

13:25 Propuneri de reformă, Suzana Dobre, SAR

13:35 Dezbateri

Evenimentul a avut loc miercuri, 2 iunie 2010, orele 13:00-15:00, Palatul Parlamentului, sala I.G. Duca, nivelul P1.
Dezbaterea:

Sebastian Lazaroiu:

– avem mai multi pensionari (5,5 mil) decat salariati (4,5 mil).

– din total pensionari, 1,8 milioane au contributie completa, 2,2 mil. pensionari anticipat sau pe caz de boala. Sunt mai multi cu stagiu incomplet decat cu stagiu complet

– punctul de pensie nu este sustenabil la nivelul actual, dupa majorarile succesive
Sorin Ionita:

– doua mituri despre fiscalitate – echitate:

1) cota unica NU a dus in realitate la scaderea veniturilor la buget. Care este argumentul pt care se presupune ca reintroducerea impozitului progresiv ar duce la cresterea bugetului?

2) discutand despre veniturile din salarii: taxarea mai accentuata a celor bogati – unde tragem linie? de unde incepe “bogatia”? de la 3000 sau 5000 RON? Distributia salariatilor dupa venit ne arata ca sunt foarte putini cu salarii foarte mari, asa incat impozitarea acestora n-ar aduce mari venituri la buget.

Ce inseamna salariile nesimtite? 25000 RON/luna brut, de ex, inseamna 4170 euro. Bogatii din Romania nu s-au imbogatit din salariu.

Ar trebui discutata impozitarea altor surse de venit, “scapate”, si impozitul pe proprietate, care este foarte mic.
Marian Preda:

5 mituri:

1. pensionarii sunt cei mai saraci dintre romani – tinerii 0-24 ani sunt in medie mai saraci decat pensionarii

2. pensionarii sunt toti in varsta – avem 4,2 mil populatie peste 60 ani si 6 mil pensionari. exista in schimb diferente majore intre judete. Foarte multe pensionari de invaliditate frauduloase, judete in care cca 30% dintre pensionari sunt pensionari de invaliditate, in timp ce in altele sunt 6-7%.

3. pensionarii muncesc o viata si traiesc putin – in realitate, speranta de viata la 65 de ani e mare, 14 ani barbati si 17 ani femei. Daca cineva se pensioneaza la 40 de ani cat a lucrat si cat va primi pensie? Multi dintre pensionari iau pensie mai multi ani decat au contribuit. La tendintele demografice, in 2050, varsta mediana va fi 51,6 ani, in 2005 era 36,6 ani.

4. Sunt pensiile exagerat de mici comparativ cu salariile? (33% pensia medie bruta vs salariu mediu brut). Pensiile au crescut cu mult mai mult decat inflatia (4,8% inflatie in 2007, 67,5% crestere pensii in 2007). In Euro: 2008 = 4 x 2003!

5. E corect ca femeile sa se pensioneze mai repede decat barbatii? La noi opinia publica e ca da, in Vest, organizatiile feministe nu sunt de acord pt ca reducerea veniturilor la pensie le face mai sarace pe femei. O varianta ar fi ca toata lumea sa se poata pensiona cand vrea (pe model american)
Nicio generatie nu poate contracta credite mai mari decat poate plati pe perioada propriei existente, nu e normal sa se amaneteze viitorul generatiilor urmatoare. Ceea ce se intampla acum e tocmai asta, amanetam viitorul generatiilor care urmeaza.

Suzana Dobre:

Varsta de pensionare sa se stabileasca in functie de speranta medie de viata (minus 15 ani)

Trebuie controlata acordarea pensiilor de invaliditate

Exista stimulente contraproductive in legislatie care sprijina pensionarea anticipata. Dupa un studiu, persoane cu dizabilitati care ar putea sa se angajeze in pozitii f bune nu o fac pt ca pierd dreptul la pensie

Pt pensii se cheltuie cat pt educatie si sanatate la un loc!

Corelare cu inflatie, nu cu salariul mediu; cresterea bazei de contributie, pt a restabili echilibrul

Toleranta zero la risipa si pensiile nu trebuie sa fie folosite ca o metoda de a cumpara voturi.

Dezbatere:

Sorin Ionita:

– femeia medie contribuie 24 ani si sta la pensie 26 ani

– pensiile nu sunt drept de proprietate, nicaieri in lume

Mona Pivniceru  (ANM):

-este riscul statului sa plateasca mai mult decat a incasat. E o lipsa de decenta sa reprosam unei persoane ca si-a permis sa traiasca mai mult.

-dreptul la pensie e drept de proprietate. inlaturarea unei pensii de serviciu este egala cu expropriere.  Curtea Europeana de Justitie a dat condamnari pentru ca nu s-a oferit o justa despagubire in cazuri asemenatoare.

Andreea Vass (consiliera a prim-ministrului)

-trebuie facut ceva indiferent daca e sau nu criza.

-in Romania avem mai multi pensionari pe caz de invalididate decat in celelalte state europene.  suntem cu 350.000 de persoane peste nivelul mediu european

– in Europa revoltele sociale sunt justificate de cresterea varstei de pensionare pe cand in Romania ne luptam sa egalam varstele pensionare

Radu Craciun (Eureko)

– lipsa de educatie (financiara) pvd pensiile private si impactul schimbarilor demografice duce la masuri pe termen foarte scurt, cu efect negativ pe termen lung. Nu vorbim numai de criza de acum; in pensii, avem o criza care provine din masurile proaste din ultimii 15-20 ani (pensionari anticipate)

– contributia la fd pensii private sa se scada cu 80%? care e impactul asupra generatiilor viitoare? conteaza enorm daca contributia va fi de 0,5 sau 2,5%. Romania a intrat in acest sistem cu 10 ani mai tarziu decat vecinii nostri (Polonia, Ungaria). “Solutia” pt a acoperi gaura de azi (reducerea contributiei la pilon 2) este cresterea gaurii de maine cu mult mai mult!

Popescu (consilier, CNSC):

– nu inteleg cele 9 categorii de beneficiari ai pensiilor speciale, sunt un atentat la buzunarul contribuabilului. Un judecator pensionar castiga mai mult decat cand munceste
Florin Sari (KAS):

– sistemele sunt greu de reformat, ex Germania incearca de 10 ani sa schimba sistemul lui Bismarck
Teodor Andrita (CSM):

– proiectul legii pensiilor nu tine cont de datele aratate azi

– calculul cu “punctul de pensie” nu e nicaieri in Europa, peste tot pensiile sunt corelate cu salariul mediu

– nicio tara europeana nu are suficienti bani din contributii sa plateasca pensiile

– pensiile de invaliditate sunt din cauza sistemului sanitar

raspuns Suzana Dobre: nu exista un model unic european. In tarile din Est, avem modelul propus de Banca Mondiala (pilonul I, II, III). Varstele de pensionare si punctul de pensie sunt responsabilitatea guvernelor nationale.

raspuns Marian Preda: noi avem probleme desi abia am intrat in perioada de imbatranire demografica. Imprumuturile pe care le facem azi ca sa platim pensiile se duc in generatiile viitoare, care vor plati si pensii si imprumutul de azi.

Sorin Ionita [citand cazul Stec vs. UK din dosarul cazuri CEDO – CEJ furnizat de d-na Pivniceru]:

– dr pensie sunt considerate dr proprietate doar in anumite conditii, statul are dreptul sa reduca pensia. Daca sistemul e cu acumulare, dr proprietate; daca e PAYG, nu se creeaza drept de proprietate

– cele mai multe plangeri CEDO sunt inadmisibile. CEDO poate asigura dr sociale la niv minim (tratamente inumane, degradante).

Deciziile CEDO trebuie citite corect.
Andreea Vass – Paul: proiectul legii pensiilor merge cu o formula combinata salariu mediu – inflatie pana in 2030. (Sorin Ionita: nu s-a avut curaj pt a elimina de tot corelarea cu salariul mediu)

Andrita (CSM): ce a citat Sorin Ionita din decizie nu e suficient. Legea pensiilor aflata in discutie afecteaza drepturi si vor fi cazuri la CEDO.

Christian Mititelu (PAC): – impozitarea progresiva e mai echitabila si se aplica peste tot, in afara de Bulgaria si Rusia. Un impozit progresiv bine calibrat ar fi eliminat pensiile si salariile nesimtite

Pensia medie neta a crescut, dar aici intra si faptul ca au intrat noi categorii de oameni care aveau pensii ff mici.

Ce perspective au oamenii din sistemul de stat care sunt aproape de pensionare? Oricine in locul lor si-ar dori sa iasa la pensie.

Invalizii: trebuie eliminate cazurile abuzive. Dar ar trebui create locuri de munca pt tineri, sa nu mai plece din tara si sa contribuie la PAYG. Cine vrea pensie mai mare, sa contribuie si la pensii private.

raspuns Sorin Ionita: oricum am majora cota, impactul pe buget e nesemnificativ; facem o fixatie pe impozitul progresiv pe salariu in loc sa vorbim de impozitarea celorlalte venituri. Salariatii sunt numai 4 milioane, iar cei care ar plati impozit mai mare sunt ff putini

Radu Craciun: contributia la pensiile private e descurajata, nu sunt cheltuieli eligibile pentru angajatori

Marian Preda: nu pensia sociala a crescut atat de mult. Varsta de pensionare egala – daca nu se introduce, se poate da statul in judecata (ex: discriminare. barbatii de o anumita varsta n-au drept la un anumit ajutor de incalzire la care o femeie are drept pt ca e pensionara, exista cazuri, in UK). Impozitare progresiva: nu se aplica impozite proprietate, persoana fizica, venituri

Petru Dandea (Cartel Alfa): toata lumea se plange ca plateste impozite, avem cel mai mic % venituri in PIB. Cat platesc alte societati europene pt batranii lor? Ne trebuie un sistem fiscal echitabil si sisteme de servicii publice bune. Rata fertilitatii nu poate fi influentata de politici publice. In 2 saptamani, Comisia scoate un raport white paper pvd sistemele de pensii.

Cristian Rosu (Comisia de supraveghere pensii private): Cum scoatem sistemul din faliment? Lumea discuta de greselile din trecut, in loc sa ne concentram pe solutii. Daca nu avem grija de generatiile viitoare, avem probleme mari. Lumea nu intelege rolul pensiilor private. Sistemul social de azi trebuie inlocuit in viitoarele decenii de un sistem integral privat. Discutia va fi cine contribuie mai mult (angajator vs angajat, deductibilitate etc.), nu faptul ca fondurile de pensii trebuie sa fie private. 10,5% ar trebui din veniturile angajatului sa se duca in sistemul privat, ca sa apuce sa se investeasca. Rata de inlocuire trebuie sa fie rezonabila.

[Sorin Ionita: Pilon I, II, III la noi sunt altceva decat pilonul I, II (ocupationale), III din Vest]

Radu Craciun: din cauza investitiei pe termen lung, economia de 100 mil euro pe care o facem azi inseamna o gaura de 2 miliarde peste 20 de ani.

Ministerul Finantelor: exista ageing report facut in 2008 cu benchmarking la nivel european pe site CE, datele exista.

Marian Preda: 13% din PIB cheltuieli pensii publice in 2030, acum e aproape de 10%. Irlanda are 5%. Italia 15%. Deficitul se acumuleaza, creste datoria, nesustenabila

Sorin Ionita: cadrul legal trebuie sa-mi permita sa lucrez si dupa 65 ani, nu-mi trebuie politici de stimulare. Andreea Vass: lumea nu stie ca ar putea sa munceasca si dupa 65 ani.

Prezentare Sorin Ionita

Prezentare Marian Preda

Prezentare Suzana Dobre

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*