03.2010: Raportul “Ieşirea şcolii din mediocritate – cum modificăm programa pentru ştiinţele exacte?”

SAR, impreuna cu partenerii sai, face public raportul Iesirea scolii din mediocritate – cum definim competentele cheie si provocarile modificarii programei scolare. Propunem Ministerului Educatiei o varianta de detaliere a 3 competente cheie (cele legate de predarea matematicii si stiintelor naturii in invatamantul preuniversitar). Raportul sumarizeaza concluziile unei audieri publice pe aceasta tema organizata pe 28 octombrie 2009.

Principalele idei ale raportului:

– Accentul trebuie pus in predarea matematicii, fizicii si chimiei pe reprezentarile vizuale si intuitive, nu pe formalizare si abstractizare excesive. De fapt, acesta este si modul in care elevii gandesc in mod curent. – Se considera ca educatiei ii revin doua mari functii: de a produce competente necesare dezvoltarii societatii in intregul sau si de a cultiva abilitatile individuale ale elevilor sau, cum spunea Aristotel, de a maximiza potentialul fiecaruia. Aproape inevitabil balanta inclina intr-un curriculum intr-o parte sau alta. La noi pe ce ar trebui pus accentul?

– Propunerea de a simplifica programa scolara, dezbatuta intens in ultima vreme, este echivalata cu reducerea numarului de ore si materii. O consecinta poate fi, de exemplu, comasarea unor materii ca fizica, chimia si biologia in ceea ce s-ar numi „stiinte”. Multe tari occidentale cu sisteme de educatie performante nu au facut-o. In plus, avand in vedere atat lipsa de coerenta a schimbarilor facute in ultima vreme in invatamant, cat si dificultatea demersului, credem ca declansarea schimbarii si in acest plan face sa creasca riscul ca sistemul sa fie aruncat complet in aer.

– La noi preluarea celor 8 competente cheie europene, definite in Cadrul european de referinta, s-a facut fara vreo discutie sau evaluare prealabila. Aceste competentele sunt mai aproape ca formulare de grupele de discipline predate in scoala (denumirea tehnica este de „arii curriculare”). In alte tari, ca Australia sau Noua Zeelanda, competentele alese sunt mai aproape de abilitatile necesare in viata adulta; dobandirea gandirii critice sau capacitatea de a rezolva probleme sunt competente de sine statatoare in programele lor. Aceasta consideram ca era solutia ideala. Nu este momentul unei solutii de acest tip si la noi pentru ca nu exista o masa critica de specialisti care sa aiba expertiza pe asemenea teme si care sa poata genera o dezbatere reala. Raportul a fost realizat cu sprijinul SIVECO Romania SA. El a fost redactat de catre SAR, Academia Romana, trei dintre societatile profesionale (matematica, fizica si chimie) si Academia de Advocacy.

Persoana de contact: Cristian Hatu, cristian@sar.org.ro, 0723 67 40 40

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*