Corina Murafa şi Claudiu Ivan: “Sistemul românesc de asigurare a calităţii este ciuntit, întrucât nu măsoară substanţa sistemului educaţional, anume eficacitatea acestuia”

Corina Murafa  şi Claudiu Ivan, experţi în proiectul “Varietăţi ale guvernării: livrarea eficientă a serviciilor publice” coordonat de Societatea Academică din România, susţin că “sistemul românesc de asigurare a calităţii este ciuntit, întrucât nu măsoară substanţa sistemului educaţional, anume eficacitatea acestuia”.

Într-un articol publicat pe platforma Contributors.ro, autorii constată:

“Avem reglementat un sistem de asigurare a calitatii la nivel preuniversitar (care certifica, teoretic, ca fiecare scoala din tara indeplineste standarde minimale de calitate, altfel functionarea acesteia ar fi intrerupta) – OUG nr.75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei.

Exista atat o institutie indrituita cu functie in aceasta directie (H.G 1258/2005 pentru reglementarea functionarii ARACIP) – Agentia Romana pentru Asigurarea Calitatii in Educatia Preuniversitara – dar si ”standarde de referinta si indicatori de performanta pentru evaluarea si asigurarea calitatii in invatamantul preuniversitar” – H.G 1534/2008. Toata aceasta osatura institutionala pune in act standarde de calitate pentru functionarea unei scoli, insa, atentie, ele vizeaza doar ”input-urile”, nu si ”output-urile”, si nicidecum ”outcome-urile”.Altfel spus standardele de calitate precizate in actul normativ invocat vizeaza procesele de furnizare a educatiei (tipul de management scolar, relatia profesorilor cu parintii, modalitati de evaluare a elevilor si cadrelor didactice, etc.) dar nu includ referiri la rezultatele acestor procese, rezultate directe, pe termen scurt, sau rezultate profunde, pe termen lung. OUG 75/2005 privind asigurarea calitatii educatiei defineste la art. 3 calitatea educatiei ca fiind ”ansamblul de caracteristici ale unui program de studiu si ale furnizorului acestuia, prin care sunt satisfacute asteptarile beneficiarilor, precum si standardele de calitate”.”

Inventariind sintetic arhitectura instituţională din domeniul educaţiei preuniversitare, Murafa şi Ivan analizează şi ajung la concluzia că “noua Lege a Educatiei nu pare deocamdata sa descurce foarte clar doua din dilemele pe care si-a propus inca de la bun inceput sa le rezolve: ca avem un sistem educational si ineficace, si inechitabil…”

Citiţi integral articolul şi comentaţi pe contributors, aici.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*