Privatizarea în sistemul românesc de sănătate

PRO

Virgil Păunescu

Nu e vorba despre privatizarea spitalelor, ci a managementului. Pornim de la o observaţie pe care o poate face oricine: monopolul de stat nu face bine sănătăţii, cum nu face bine în niciun alt domeniu. De nasemenea, în sistemul de sănătate nu ştim cine este cu adevărat competent şi cine nu. Chiar şi banii se dau în sistem pe criterii npolitice. Directorii care au relaţii pot aduce bani. Evaluarea medicilor va fi făcută de spitale la presiunea asiguratorilor. Cred că traseul banilor trebuie să fie mai transparent. Gândiţi-vă că aveţi nişte bani pe care cineva trebuie să-i administreze. Întrebarea este: Aţi prefera ca statul să fie cel care vă administrează banii aceia sau un privat cu care veţi avea contract individual şi o relaţie directă? Societăţile de asigurări private trebuie să vă caute individual şi să vă prezinte caren este oferta. Este inadmisibil ca la ora actuală pacientul să fugă după medic, radiografii, medicamente. Ca să nu mai fugă trebuie pus pe pcioare un alt sistem şi acest sistem este cel care fuge el după pacient. Banii urmează pacientul. Iar transparenţa cheltuirii banilor va fi asigurată de faptul că asiguratorii vor fi controlaţi de Comisia specială de supraveghere a asiguratorilor şi Casa Naţională de Sănătate şi Ministerul. Părerea mea este că nu vor putea intra pe piaţă decât asiguratori europeni, cu o experinţă întinsă de-a lungul multor decenii de activitate şi mă îndoiesc că aceştia ar veni în România să facă escrocherii cu banii pacienţilor. Pentru că asiguratorul privat este cel care trebuie să fugă şi după asigurat, şi după doctor. Dacă spitalele ar fi tranformate în fundaţii, cum preconizăm, asiguratorul ar putea aduce chiar şi medici din străinătate ccare ar fi plătiţi pe baza ncompetenţei nu automat, pentru că aşa sunt plătiţi toţi ceilalţi medici. Pachetul de bază este cel stabilit de Ministerul Sănătăţii. Se va crea on piaţă a serviciilor medicale, piaţă însemând calitate, şi va fi nasigurată o mai bună administrare a banului public. Problema este că, în momentul de faţă, nimeni nu răspunde de modul cum se cheltuie banul în nsănătate. Dar dacă interpui un privat care are un interes, interesul de a câştiga ceva, el se va uita de zece ori dacă banul lui se duce unde trebuie. Pentru că, dacă nu se duce unde trebuie, dă faliment.

CONTRA

Sorin Paveliu

Întreaga construcţie gravitează în jurul ideii false că alocările sunt suficiente, dar cheltuirea banilor este în suferinţă. Concluzia este că nici în ipoteza privatizării statul nu va contribui cu mai mulţi bani. Rezultă că entităţile private trebuie să găsească, împreună cu statul, modalităţi suplimentare de obţinere de bani de la populaţie. Aceasta este esenţa privatizării propuse! Obiectivul este de a permite populaţiei să acceseze îngrijiri similare celor din Olanda (noul model, cel german fiind depăşit, nu-i aşa?!), unde cheltuiala pentru sănătate pe cap de locuitor este de 6 ori mai mare ca în România! Ca să ajungem la acest obiectiv (irealizabil) ar trebui să atragem de la populaţie, deci din fonduri private încă echivalentul a 20% din PIB!!!

Privatizarea caselor de asigurări ar trebui să fie preluată de entităţi specializate – firmele de asigurări private. În prezent, adolescentinul sistem de asigurări românesc a ajuns la un nivel de n1.544.124.092 euro în anul 2010. Asigurările private de sănătate ocupa o pondere de numai 0,32% din această sumă, respectiv 4,9 milioane de Euro! Să îţi imaginezi că vei putea da în gestiune un nivel total al “primelor subscrise” (actualele cotizaţii) de 3 miliarde unei infrastructuri care acum abia dacă gestionează o sumă de 600 de ori mai nmică este o absurditate. Putem concluziona că un asemenea sistem se pregăteşte pentru nişte firme client din afara României, ceea ce nu mai nsună a privatizare ci a conspiraţie sau chiar trădare naţională!

A mai fost evocata o posibilitate, managementul privat al caselor sociale de asigurări. O asemenea soluţie ar merge mâna în mână cu un Parlament privat, cu un şef al poliţiei – sau un şef al pompierilor privat.

Noile case de asigurări de sănătate urmează să se afle sub umbrelă directoare, din punct de vedere normativ şi al controlului, a actualei Case Naţionale de Asigurări de Sănătate. Ele urmează a oferi acelaşi lucru pe care îl oferă casele de stat în prezent – cumpărarea şi plata, în numele asiguraţilor, de servicii medicale şi farmaceutice. Dacă funcţia este aceeaşi, instituţia care face reglementarea şi controlul este aceeaşi, nivelul finanţării este acelaşi, de ce mai trebuie să nînlocuim sistemul actual?

Mai exista un aspect – deloc de ignorat. Operatorul privat nu va putea fi obligat să contracteze cu spitalele de stat. Aparent, va avea loc o creştere a competiţiei, o creştere a calităţii serviciilor. În fapt, vom asista la falimentarea imediată şi poate intenţionată a spitalelor actuale. În loc să avem spitale de stat care să se dezvolte, vom avea spitale de stat care se vor privatiza pe nimic prin falimentare voită!

Contribuţia individuală dublată sau triplata voluntar pentru acoperirea serviciilor excluse din pachetul de bază ne poate arunca în situaţia în care populaţia săracă să îşi ia adio de la investigaţii precum RMN, tomografie, unele analize medicale, etc sau chiar de la nnecesare internări. Mai mult, trecerea gestiunii banilor în mâini private va ridica problema acoperirii centrelor de cost cele mai mari – respectiv a îngrijirilor acordate oncologiei, dializaţilor, pacienţilor cu hepatită, SIDA, diabet zaharat şi alte boli cronice precum şi a nurgentelor. Dacă povara acestor cheltuieli – principala sursă a creşterilor de consum – va rămâne în mâna statului atunci nu mai are rost discuţia referitoare la privatizare. De asemenea, nu ştim încă ce se va întâmpla cu sistemele paralele, ale MAI, SRI, MApN, magistraţi, SIE, netc. Dacă aceste sisteme vor rămâne sau vor fi preluate de stat – înseamnă că privatizarea nu va fi făcută pentru restul populaţiei, ci împotriva populaţiei!

 

2 Responses to Privatizarea în sistemul românesc de sănătate

  1. Andrei says:

    Atata timp cat sistemul de sanatate este condus de oameni numiti pe criterii politice si nu de competenta atunci ce se intampla acum se va perpetua.
    Privatizarea spitalelor, introducerea de pachete de abonamente medicale in functie de cotizatia lunara vor conduce la eliminarea coruptiei si risipei.
    Altfel, ne vom ascunde dupa minciuni socialiste cu sanatate pentru toti si daca nu ai bani de operatie nu te opereaza nimeni.

  2. marcel says:

    De ce nu iubesc romanii privatii din sanatate?
    In actualul sistem medical romanesc, laboratoarele pentru analize medicale sunt private si fac contracte cu Casa Nationala de Asigurari de Sanatate. In primele 2,3,4 zile din luna, asiguratul poate face analizele medicale gratuit. Apoi se termina plafonul, iar cei asigurati isi pot face analizele contra cost chiar daca sunt la zi cu plata contributiilor de sanatate. Aceeasi situatie exista si in cazul farmaciilor (toate sunt private), unde dupa primele 5 – 7 zile din luna, chiar daca esti asigurat cu contributiile la zi, nu mai beneficiezi de medicamente compensate total sau partial.In cazul medicamentelor compensate, cred ca plafonul s-a mutat la medicii de familie, cei care elibereaza retetele medicale
    Sa mai amintim de unii medici din spital care te “invita” la cabinetul privat sub diferite pretexte sau de colaborarile discrete a unor medici cu diferiti furnizori de medicamente si farmacii.
    Au fost alte privatizari reusite?
    Privatizarile balcanice au fost un real succes in Romania.Trebuie sa va uitati la piata carburantilor auto,unde lunar se scumpeste combustibilul auto cu 3,6,9 bani pe litru iar consumatorii trebuie sa inghita noile tarife la pompa.Protestele cu monezi,Consiliul Concurentei si Statul roman nu au rezolvat nimic
    Va rog sa va analizati situatia de consumator captiv in retelele de distributie gaze naturale, curent electric, cablu TV, caldura si apa calda in sistem centralizat, apa rece, etc. La orice scumpire luati pozitia de drepti si achitati factura cu tarife mai mari.Concurenta si legile pietei functioneaza in America, la noi Legile lui Murphy .

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*