PRO sau CONTRA continuării MCV pentru România

PRO

Cristi Danilet

MCV a reprezentant garanţia desfăşurării în condiţii de independenţă a unor investigaţii penale asupra politicienilor, demnitarilor şi magistraţilor, precum şi de cercetare a averilor acestora, aspecte neîntâlnite în România anterior lui 2005. Dosarele începute în 2005-2007 sunt chiar în această perioadă în curs de finalizare, iar rezultatele le vedem: există hotărâri judecătoreşti de condamnare pentru înaltă corupţie, pentru că în România există corupţie. Îndrăznesc să spun că există corupţie în toate sectoarele politice, administrative şi sociale, aspecte care afectează grav viaţa românilor de zi cu zi. MCV trebuie menţinut tocmai pentru a păstra această voinţă de a lupta împotriva corupţiei, şi nu văd de ce şi cum ar putea fi înlocuit. Poate înăsprit.

Ca magistrat de carieră, vă spun că în mod cert MCV a avut un rol pozitiv în primul rând în reforma justiţiei, căci sub presiunea UE s-au făcut schimbări majore în ultimii 5 ani. Tot timpul însă am sesizat dorinţa politicienilor de a controla justiţia, scop în care au promovat diverse iniţiative. E adevărat că cele mai multe au fost respinse, însă modificarea cea mai gravă este cea din ianuarie 2012 când Parlamentul a aprobat un proiect al fostului ministru al justiţiei Cătălin Predoiu ce practic pune sub control politic activitatea inspectorilor judiciari. Aceasta demonstrează că reforma justiţiei este reversibilă extrem de uşor în România, unde se uită de angajamentele asumate în trecut: independenţa justiţiei, a CSM şi a Inspecţiei au fost cerinţe pentru aderare, la care s-a renunţat acum de dragul unor interese de grup sau al unor populisme ieftine.

MCV şi rapoartele regulate ale Comisiei Europene au spus în mod direct că la nivel de DNA trebuie păstrată stabilitatea instituţională. De ANI nici nu mai vorbesc: probabil a fost instituţia anticorupţie împotriva căreia au fost declanşate cele mai multe iniţiative de afectare negativă a existenţei sau activităţii sale. Rezultatul cel mai vizibil este însă la nivelul de mentalitate a magistraţilor: procurorii, până în 2004 subordonaţi politic, au prins curaj să ancheteze politicieni şi oameni de afaceri; judecătorii, până nu demult insensibili la consecinţele sociale negative ale flagelului corupţiei, au început să sancţioneze din ce în ce mai aspru actele de corupţie, trecând de la pedepse mici cu reţinerea de circumstanţe atenuante şi aplicând suspendarea condiţionată a executării pedepsei, la pedepse mari cu executare în regim de penitenciar.

Cred că MCV trebuie menţinut până când în România vom realiza că trebuie ca noi înşine să deţinem controlul asupra fenomenului corupţiei şi să ne dorim în mod real eradicarea ei – aspecte de care suntem departe. Şi acest aspect este vizibil numai dacă ne uităm la multitudinea de instituţii în această materie, dacă vedem lipsa unei culturi a „serviciului public” în rândul demnitarilor, magistraţilor şi funcţionarilor, dar şi lipsa unei educaţii a cetăţenilor în spiritul denunţării faptelor de corupţie, cetăţeni care preferă mai degrabă să îşi soluţioneze propriile probleme pe căi ilegale, dar mai scurte.

CONTRA

Leonard Orban

În România există opinia răspândită şi justificată a necesităţii menţinerii MCV, considerat printre puţinele mijloace de constrângere pentru a se realiza reforme în justiţie şi pentru combaterea corupţiei.

Sunt foarte multe evaluări în România cu privire la utilitatea sau nu a acestui mecanism. După părerea mea, mecanismul a fost foarte util şi este foarte util. Din păcate, la nivel european, putem să constatăm din ce în ce mai mult că acest Mecanism s-a transformat, din păcate, într-un instrument care uneori este folosit contra intereselor statului român. Şi este o chestiune pe care o regretăm puternic.

Vom continua să facem progrese astfel încât să putem să finalizăm acest mecanism cât mai repede posibil sau să constatăm că acest mecanism va fi cumva transformat în ceva care să se aplice tuturor statelor membre pentru că ni se pare corect ca aceste reguli care ni se aplică nouă şi care sunt mult mai dure şi mult mai severe decât ceea ce prevede legislaţia comunitară, să se aplice la nivelul tuturor statelor membre.

În acest sens, din 2013 se va aplica tuturor statelor membre ale UE un mecanism anticorupţie, care va permite o comparaţie între toate statele membre privind măsurile de combatere a corupţiei implementate. Fiecare stat membru va trebui să raporteze anual Bruxelles-ului ce masuri anticorupţie au fost luate.  În plus, “se încearcă introducerea unui mecanism similar care să evalueze şi sistemul judiciar”.

Aplicate la nivel UE, România şi Bulgaria nu ar mai fi singularizate în monitorizarea reformelor justiţiei şi a măsurilor anticorupţie. Daca ar fi aplicabile tuturor statelor membre, ar fi mult mai echitabil pentru ca nu poţi cere României şi Bulgariei măsuri ce ţin de competenţa naţională şi nu de decizia comunitară. Pe de altă parte putem constata că există probleme în alte state membre, dar nu le poţi cere chestiuni similare aşa cum le ceri României şi Bulgariei. E un tratament diferit. Nu ştiu dacă se numeşte membru de categoria a doua sau nu, dar l-am constatat când eram comisar european, l-am constatat şi acum şi nu pot să-l ignor.

În viitor, astfel de efecte negative se vor răsfrânge asupra atragerii fondurilor europene. Iar aceste efecte se vor simţi, fie prin suspendarea sau întreruperea formală sau informală a unor plaţi  – aşa cum s-a întâmplat deja – sau pur şi simplu prin pierderea unor fonduri.

Părerea mea este că, chiar dacă nu putem înlătura MCV în momentul de faţă, trebui să creăm condiţiile cel mai târziu în cursul anului viitor, înainte de aderarea Croaţiei la UE, ca mecanismul să fie ridicat.

Surse: Declaraţiile domnului Leonard Orban de pe Financiarul.ro, Hotnews.ro, Ziare.com

http://www.financiarul.ro/2012/01/10/leonard-orban-mcv-la-nivel-european-a-devenit-un-instrument-care-uneori-este-folosit-contra-intereselor-romaniei/

http://www.hotnews.ro/stiri-esential-11251545-video-leonard-orban-mcv-putea-topi-doua-mecanisme-aplicabile-nivel-altfel-ramanem-stat-categoria-doua.htm

http://www.ziare.com/leonard-orban/ministru-afaceri-europene/leonard-orban-fara-un-raport-pozitiv-pe-mcv-va-fi-foarte-greu-sa-aderam-la-schengen-1165797

4 Responses to PRO sau CONTRA continuării MCV pentru România

  1. Pingback: Pro sau contra continuării MCV pentru România | Membri CSM

  2. Mark says:

    Domnule Cristi, felicitari. In Romanika, statul de drept, sta la cheremul crimei organizate. Din aceasta crima fac parte si multi din justitiarii romani.
    Domnule Orban, Lupta anticorupuie din tara trebuie facuta in integralitate. Nu putem accepta o coruptie de nivel european sau de nivel global. Cit despre aspectele luptei anticoruptie ele pot fi acceptate si diferentiate dupa cadrul de dezbatere, in functie de interesele politice ale momentului.

  3. Popescu Aurelian says:

    Vad ca domnul Orban spune ca pentru noi se pun conditii mai severe cu privire la coruptie. Foarte bine. Din punctul de vedere strict CORUPTIE accept verificarea la sange indiferent cu ce mijloace. Macar sa ajunga Romania cea mai putin corupta tara din lume. De aceea sunt de acord si sprijin MCV in Romania.

  4. pit says:

    Concluzia este una singura:
    Am aderat prea devreme in Comunitate.
    Eficienta Mecanismului de Pre-aderare nu a constat in altceva decat in traducerea fortata a sute de kilograme de legislatie comunitara – o traducere extrem de proasta- dar mai grav, aproape nimeni nu si-a pus problema cum o sa fie aplicata. Mai ales sistemul de justitie.
    Coruptia, Batalia politica chioara si avaritia extrema a factorului politico-administrativ, ca si infatuarea lipsita de orice activitate neuronala creatoare, au dus zi-cu -zi si pas-cu-pas Romania in mastina de astazi.
    Doar vorbe sforaitoare, ca sa ametesca un electorat debusolat, usor manipulabil in conditii de mizerie sociala si cu actori media de cea mai joasa speta – ca vectori de influenta.
    Ca si reprezentant al Romaniei in perioada imediata a aderarii (2006-2009) in Comitetul Decizional PEGSCO pentru servicii de eGuvernare, am aratat extrem de clar chiar din ianuarie 2007 ca PE, Comisia si toate institutiile de forta ale Comunitatii vor avea o misiune extrem de dificila cu RO.
    De ce?
    Am argumentat simplu: Administratia RO este ca pe vremea Mariei Tereza, ba chiar ca pe vreme fanariotilor din punct de vedere a mentalitatii, afirmatie la care multi din ceilalti reprezentanti Guvernamentali ale celorlalte MS au inceput sa zambesaca, in special Reprezentantul Austriac.
    Am continuat cu observatia ca ar fi de glumit daca nu ar fi chiar tristul adevar si le-am subliniat ca timpul ma va contarzice sau nu. Din pacate TIMPUL NU M-A CONTRAZIS.
    Ca si fost aviator militar, am fost educat permanent in spiritul evaluarii rapide a pericolului, depistarea si tratamentul riscurilor pe baze standardizate si fara compromisuri. Caci in aviatie, compromisul inseamna MOARTEA.
    Ori Administratia civila RO, a fost si este intr-o stare jalnica, tarata de compromisuri politice, rafuieli personale nesfarsite, coruptie si santaj reciproc dar mai ales de incompetenta si lipsa totala de bun -simt social.
    In afara de spirit de “gasca la furat” nu am gasit nimic altceva.
    Sigur ca multe ori, poate ca si Dl. Orban, m-am simtit ostracizat prin faptul ca mediul national de origine nu-mi sustinea nicidecum credibilitatea in fata partenerilor Europeni din Programul de sGov. IDABC (actual ISA). Totusi nu mi-am generat complexe inutile si am cautat sa le castig increderea personala prin calitatea prestiei personale in cooperarea cu mediul mutinational al Comisiei.
    Evident insa ca nu a putut fi de ajuns. Deciziile politice nu-mi apartineau iar Dl. Tariceanui si conducerea UDMR-ista a Ministerului Comunicatiilor (cu un ministru chiar in acele momente suspendat pentru tradare- Z. Nagy) aveau cu totul alte “griji” ca de exemplu transformarile ANRCTI-ului, fapte care ne-au adus in pragul unor infringemente repetate.
    Dar ne mai si intrebam unde a fost Justitia Romana din 2005 incoace cand am pregatit aderarea la UE?
    Evident! Pe nicaieri!
    Personal am mai prins anterior un Hei-Rup de aderare -dar la NATO- si eram pe OTOPENI atunci.
    Stiam cam cum ar trebui sa fie un efort conjugat de aliniere la o structura multinationala.

    Dar in 2006-2007 am ramas perplex de nonsalanta cu care Administratia civila se pregatea de aderare.
    NU S-AU INTARIT DELOC STRUCTURILE NATIONALE DE PRODUCTIE, CI S-AU FACUT DOAR AFACERI DE VANZARI TERENURI SI MEGA -EXCROCHERII.
    Iar acea economie de care zicea dl. Tariceanu ca “duduie” era doar un cazan supra incalzit cu carbuni de proasta calitate. Atat am facut: am mimat si am blufat TOT TIMPUL.
    Ori acum ne-am pierdut increderea tuturor ca am mai reprezenta un partener serios.
    Cu asa parlamentari, partide, justitie si administratie -nici nu este de mirare ca suntem apreciati ca “raiosii” Europei. Nici cel putin fenomenul “RROM” nu l-am putut tine sub control si am exportat criminalitate in tarile UE, cu efecte “a la long”, asupra vizibilitatii Cetatenilor romani de buna credinta.

    Da! MCV-RO trebuie sa dispara. El trebuie transformat intr-o RETEA institutionala sectoriala PERMANENTA sub direct control Comunitar. Acesta structura Comunitara de supraveghere sectoriala va fi cea care va putea pune efectiv in aplicare pachetul complex de masuri ACO (anticoruptie) -pentru ca de aici pleca totul.
    Sectorul Justitei in RO este un sector anchilozat, cu mentalitati arhaice si corupt prin trafic de influenta politico-administrativa -pana la acea asa-numita “captura a statului”.
    Suntem UNICI cu adevarat.
    Singurul Stat cu judecator SUSPENDAT LA CEDO pentru investigarea unor fapte de coruptie familiala in Just-RO (adica la ICCJ). Nici mai mult nici mai putin decat la cea mai inalta institutie de justitie.
    Personal, in locul celor de la ICCJ si CSM as fi intrat cel putin 6 luni in “silenzio stampa”.

    Sigur ca nimeni nu vrea sa aiba acasa un copil retardat., dar RO prin liderii ei “democratici” si efemeri de 22 de ani incoace au adus tara in a fi tratata de partenerii UE ca un copil retardat ori incorigibil.
    Dar din pacate nu raspunde nimeni, pentru ca pana si in Parlamentul European am trimis o sumedenie de ciudati si de corupti

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*