PRO sau CONTRA transferului de răspundere juridică dinspre omul politic către funcţionarul public

PRO

Liviu Dragnea

La începutul lunii martie, Parlamentul a modificat legea administraţiei publice locale astfel încât „primarul poate delega atribuţiile ce îi sunt conferite de lege şi alte acte normative viceprimarului, secretarului unităţii administrativ-teritoriale, conducătorilor structurilor sau personalului din aparatul de specialitate, în funcţie de competenţele ce le revin în domeniile respective”. Anterior acestei legi, potrivit art. 65 din legea 215/2001, primarii nu îşi puteau delega decât atribuţiile de ofiţer de stare civilă şi de autoritate tutelară, şi doar viceprimarilor şi secretarilor. Acum însă, aceştia pot delega orice atribuţie oricărui angajat al instituţiei. Modificarea se aplică, de asemenea, şi în cazul preşedinţilor de Consilii Judeţene. 

Liviu Dragnea vede în această modificare răspunsul la o veche întrebare privind decizia de oportunitate şi responsabilitatea funcţionarilor dintr-o primărie. Vicepremierul sugerează că noua lege trebuie văzută ca un transfer de răspundere dinspre omul politic către funcţionarul specializat, acesta argumentând că „un primar nu este obligat nici de Constituţie, nici de legislaţie să fie arhitect şi jurist, inginer şi constructor, să aibă nu stiu ce specializări, el poate să fie si cu liceul. Dacă poporul are încredere în el, este votat. […] El nu trebuie să aibă capacitatea, expertiza necesară pentru a verifica dacă toate documentele sunt legale”. „Dacă toate structurile din primărie îi spun că este în regulă, atunci de ce trebuie să răspundă primarul?” a concluzionat retoric Liviu Dragnea. 

El a mai menţionat că, plecând de la acest exemplu, se poate extinde discuţia şi la ceilalţi aleşi locali, la consilierii locali. „Aşa cum un parlamentar nu poate fi tras la răspundere pentru votul lui, atunci un consilier local poate fi tras la răspundere pentru votul lui?”

Sursă: Romania Liberă

CONTRA

Monica Macovei

Monica Macovei consideră că această lege are ca efect pe de-o parte, un transfer de responsabilitate penală, iar pe de altă parte, poate crea presiuni şi constrângeri asupra funcţionarilor publici. Altfel spus, ea consideră că, mai mult decât o delegare de competenţe, noua legea presupune o pasare de răspundere penală. 

În acest sens modificările respective afectează mai ales instrumentarea infracţiunilor asimilate celor de corupţie, în special abuzul în serviciu contra intereselor publice. Practic, aceste modificări protejează primarul sau şeful Consilului Judeţean de anchetele DNA. În acelaşi timp, nici funcţionarii publici nu vor intra sub urmarirea penală a DNA, pentru că excede competenţele sale. Aceştia răspund penal în faţa parchetului local care nu a dat dovadă întotdeauna de acelaşi profesionalism şi determinare ca DNA. 

O altă temă vulnerabilă atinsă de aceste modificări este problema conflictelor de interese. Aşadar, noua lege a administraţiei publice locale afectează nu doar activitatea DNA, ci şi a Agenţiei Naţionale de Integritate. Funcţionarii publici pot de acum exercita în mod direct atribuţiile pe care ar fi trebuit să le exercite reprezentanții administraţiei publice locale. Astfel, remarcă Monica Macovei, „baronii PSD vor să fure cu mâna altora: politicienii nu îşi mai asumă avize, autorizaţii, contracte, servicii […] pasează răspunderea penală, adica posibili ani de închisoare, către funcţionarii publici”. 

Sursă: Blog personal

Votează

Vezi Rezultate

Loading ... Loading ...

3 Responses to PRO sau CONTRA transferului de răspundere juridică dinspre omul politic către funcţionarul public

  1. bucur maria says:

    O persoana fara nici o pregatire, care nu poate analiza o situatie prin consultare cu specialisti si care se frereste sa-si asume raspunderea prin propria semnatura, NU are ce cauta in acel post. Cei ce voteaza nu pot fi responsabili de calitatea umana a celor votati , deoarece televizorul nu ofera informatii suficiente. Deci este obligatorie selectarea de catre partide a celor mai bine pregatiti candidati, dar care sa poata fi trasi la raspundere daca incalca legislatia.

  2. Cine sa sufere, un om politic cu un salariu de….. sau un om simplu. Legile sau dat si se dau in favoarea politicienilor, nu pentru popor.

  3. Ion Creangă says:

    Premiza de vinovăție a doamnei Macovei se bazează pe recunoașterea unei practici pe care domnia sa a cunoscut-o în exercitarea actului guvernamental, din păcate. Viziunea mai europeană a domnului Dragnea este și una mai pragmatică, funcțională, care iată că este cu atât mai puțin populară printre cititorii siteului dvs. Paradoxal, europeana doamnă Macovei nu a înțeles la Bruxelles mare lucru din politicile și strategiile UE, în comparație cu vicepremierul Dragnea care, așa provincial și criticat de toate cele, operează zilnic cu sute de proiecte europene finanțate cu bani grei comunitari… Pașaportul de parlamentar european în România nu garantează și atestarea de profesionist, ba chiar așa zice, în multe cazuri, dimpotrivă…

Leave a Reply to Ion Creangă Cancel reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*