Societatea civilă cere Parlamentului să respecte și să protejeze diversitatea familiei în România

Organizațiile semnatare solicită plenului Senatului României să respingă propunerea legislativă privind redefinirea familiei, întrucât aceasta nu este nici necesară, nici oportună și contravine standardelor de drepturile omului asumate de statul român și garantate cetățenilor prin articolul 26 din Constituția României, ce protejează viața privată și de familie a tuturor. Adevăratul scop al iniţiativei este acela de afirmare şi perpetuare a discriminării în baza orientării sexuale, scop care contravine dreptului la demnitate umană, obligației statului român de non-discriminare şi principiului egalităţii. Posibila suprapunere a referendumului cu alegerile parlamentare urmărește deturnarea procesului electoral, poluarea acestuia cu mesaje homofobe și limitarea posibilității de analiză corectă, de informare și educare a întregii societăți. Mai grav, organizarea unui referendum pe această falsă problemă a redefinirii familiei distrage atenția societății de la dificultățile majore cu care se confruntă familiile din România, precum sărăcia, lipsa accesului la educație și servicii de sănătate, șomajul, violența domestic și absența unor programe adecvate de protecție și asistență socială.

Propunerea de modificare a Constituției, venită din partea unor organizații conservatoare și religioase, cu susținerea explicită a Bisericii Ortodoxe Române și a unor culte din România, departe de a rezolva o criză demografică așa cum se pretinde, vizează stigmatizarea persoanelor lesbiene, gay, bisexuale și transgender (LGBT) și excluderea lor, pe cât posibil, din societate, prin negarea unor drepturi civile, ce țin de reglementarea relațiilor interpersonale și protecția vieții lor familiale. Inițiativa urmărește substituirea instituțiilor civile ale statului, instituții deschise tuturor cetățenilor, și redefinirea acestora din perspectiva religioasă majoritară. Chiar mai îngrijorător este că aceste organizații vizează modificarea Constituției concomitent cu alegerile parlamentare din 2016, folosind deseori un discurs instigator la ură care are potențialul de a genera o întreagă campanie electorală bazată pe homofobie și nu pe proiecte politice. Acest fapt creează un risc major pentru siguranța persoanelor LGBT atât în spațiul public, cât și în mediul profesional, educațional sau în interacțiunea cu autoritățile publice.

Parlamentarii, în analiza propunerii de modificare a Constituției, trebuie să rețină următoarele puncte:

  1. Propunerea de modificare a articolului 48 din Constituție constituie un exercițiu inutil, manipulator și generator de ură la nivelul întregii societăți – modificarea articolului 48 în modul solicitat de inițiatori nu aduce efecte juridice imediate în folosul persoanelor heterosexuale căsătorite sau care intenționează să se căsătorească și nu îmbunătățesc condiția familiei în societate.
  1. Modificarea articolului 48 pentru a reflecta protecția cuplurilor căsătorite heterosexuale doar în scop procreativ ignoră diversitatea intrinsecă a familiilor din România și riscă să scoată în afara protecției constituționale cuplurile heterosexuale stabile, dar necăsătorite, cuplurile heterosexuale căsătorite care nu au copii, cuplurile heterosexuale cu copii născuți în afara căsătoriei, familiile monopartentale, familiile extinse în care bunicii sau alte rude apropiate cresc copii, dar și familiile bazate pe cupluri de același sex, care în acest moment nu sunt protejate de nicio prevedere a legislației din România.
  1. Încălcarea dreptului la viață privată prin substituirea unei instituții civile cu una religioasă, nu trece testul constituțional de restrângere a drepturilor fundamentale, contravenind prevederilor constituționale și standardelor de drepturile omului asumate de stat.
  1. Politicile publice și cele constituționale nu se pot formula în baza unor prejudecăți. Mai mult, percepțiile sociale în privința persoanelor LGBT în România sunt în continuă schimbare, și nu putem formula politici constituționale în baza unor opinii și prejudecăți de moment, mai ales în condițiile în care opinia publică față de persoane LGBT a devenit mai tolerantă și inclusivă în ultimii 20 de ani.
  1. O analiză comprehensivă a instituției familiei în societatea românească, a diversității acestor modele existente, a nevoilor reale și a mijloacelor pe care statul le are la îndemână pentru a sprijini diversitatea familiilor nu poate fi realizată contra-cronometru, în context electoral, încurajând discursuri populiste nocive. În contextul dat, se urmărește exclusiv instrumentalizarea homofobiei și deturnarea dezbaterilor electorale legitime în cadrul unui referendum organizat ca mijloc de blamare și excludere a persoanelor homosexuale.

Rolul Parlamentului este acela de a promova un dialog consolidat, responsabil și tolerant în privința minorităților, ceea ce nu se poate realiza în contextul unui vot popular asupra unui subiect în care populația nu are acces la informație suficientă și echilibrată pentru a putea formula o decizie. Reamintim membrilor Parlamentului că referendumul local trebuie anunțat cu minim 20 de zile înainte de organizarea lui. Parlamentul nu trebuie să ignore un minim standard democratic, prin organizarea unui referendum national cu o campanie mai scurtă de informare decât cea reglementată pentru consultarea populației la nivel local.

Organizații semnatare (în ordine alfabetică)

1 ActiveWatch
2 Agenția Împreună
3 Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR)
4 Asociația ACCEPT
5 Asociața Ema
6 Asociatia “Help to Heart (Ajuta Viata)”
7 Asociația ANAIS
8 ASOCIATIA ATELIERE FARA FRONTIERE
9 Asociatia CERC – Centrul European de Resurse Creative
10 Asociatia E-Civis
11 Asociatia E-Romnja
12 Asociatia Filiala Sfantul Stefan Barlad
13 Asociația Front
14 Asociatia Grupul Roman pentru Apararea Drepturilor Omului – GRADO
15 Asociația HUMAN CATALYST
16 Asociația Institutul Prezentului
17 Asociația LGBTeam
18 Asociatia Lindenfeld, programul Campanie Împotriva Homofobiei și Transfobiei
19 Asociatia Maatka PHI
20 Asociatia Mame pentru Mame
21 Asociatia MetruCub – resurse pentru cultură
22 Asociația Mișcarea Civică Miliția spirituală
23 Asociatia Misiune Nobila
24 Asociația Necuvinte
25 Asociatia One World Romania
26 Asociatia Pas Alternativ
27 Asociatia Pentru Dialog Intercultural
28 Asociatia pentru Libertate si Egalitate de Gen- A.L.E.G.
29 Asociația pentru Promovarea Filmului Românesc
30 Asociația Plural
31 Asociatia Sens Pozitiv
32 Asociatia Solidaritatea pentru Libertatea de Constiinta
33 Asociația SPICC (Solidaritate, Participare, Incluziune, Comunicare, Cooperare)
34 Asociatia Umanista Romana
35 ASOCIATIA VIITORUL TINERILOR
36 ASUR – Asociația Secular-Umanistă din România
37 ATU – asociatia pentru tranzitie urbana
38 CARUSEL
39 Centrul de Acţiune pentru Egalitate şi Drepturile Omului (ACTEDO)
40 Centrul de Resurse Juridice
41 Centrul de Resurse pentru participare publică – CeRe
42 Centrul de Studii în Idei Politice (CeSIP)
43 Centrul de Studii Internationale
44 Centrul de Studii Juridice și Drepturile Omului
45 Centrul Euroregional pentru Inițiatie Publice (ECPI)
46 Centrul FILIA
47 Centrul pentru Inovare Publică
48 Centrul pentru Jurnalism Independent
49 Centrul pentru Studiul Democratiei
50 Consiliul Tineretului din Romania
51 Federatia ONG Muntenia
52 Fundatia Centrul de Mediere si Securitate Comunitara
53 Fundatia Centrul Parteneriat pentru Egalitate
54 Fundatia Centrul pentru Politici si Servicii de Sanatate
55 FUNDATIA COMPARTIR
56 Fundația Gabriela Tudor
57 Fundatia Little Johns
58 Fundatia PARADA
59 Fundatia pentru Dezvoltarea Societatii Civile
60 FUNDATIA PROIECTUL DE EDUCATIE CIVICA SI DEZVOLTARE ACADEMICA
61 Funky Citizens
62 Giuvlipen The Roma Feminist Theatre
63 Institutul pentru Politici Publice
64 Make a Point
65 MCA ROMANIA – CENTRUL PENTRU MONITORIZAREA SI COMBATEREA ANTISEMITISMULUI DIN ROMANIA
66 Median Research Centre
67 MozaiQ
68 Pieces of Heaven
69 PSI România, programul Eu Sunt! Tu?
70 Romanian Harm Reduction Network
71 Romanian Women Lobby
72 SEXUL vs BARZA
73 Societatea Academică din România
74 Societatea de Analize Feministe AnA
75 Societatea de Educatie Contraceptiva si Sexuala (SECS)
76 Societatea Independenta Romana a Drepturilor Omului – SIRDO
77 Tineri pentru Tineri
78 TRANSform

3 Responses to Societatea civilă cere Parlamentului să respecte și să protejeze diversitatea familiei în România

  1. Pingback: 78 de organizații finanțate din străinătate cer Parlamentului să nu accepte inițiativa Coaliției pentru Familie de clarificare în Constituție a termenului de „căsătorie” ca uniune bărbat-femeie | Știri pentru viață

  2. cri says:

    Nu inteleg de ce exista toata aceasta zbatere a LGBT pentru a li se recunoaste aceeasi forma de viata de
    cuplu precum familia pentru persoanele normale si firesti din punct de vedere sexual ?
    Cu ce ii deranjeaza pe LGBT faptul ca majoritatea populatiei doreste pastrarea cutumelor ancestrale sociale
    si religioase care definesc specia umana dar si natiunea romana ?
    Vorbiti in lamentatiile Dvs de un atac la “intimitatea ” oamenilor, adica a LGBT; cui Dumnezeu ii pasa ce fac
    acesti oameni in dormitor ?
    De ce nu va multumeste legalizarea parteneriatelor pentru cuplurile de homo si vreti neaparat sa va numiti
    “Familie” ?
    De ce vreti sa aveti dreptul de a infia copii, adica implicit dreptul de a perverti inocenta unor copii ?
    Daca maine vor cere si pedofili sau necrofilii sau zoofilii vor cere legalizarea comportamentului lor sexual, ce
    veti face ? Ii veti sprijini din solidaritate de minoritate ?

  3. Pingback: 78 de organizații finanțate din străinătate cer Parlamentului să nu accepte inițiativa Coaliției pentru Familie de clarificare în Constituție a termenului de „căsătorie” ca uniune bărbat-femeie  | Rezistența Creștină

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *

*